Blok I: Elektronická podpora výuky v bakalářských a magisterských studijních programech na lékařských fakultách.

BLOK 0. VIDEOKONFERENCE POSTEROVÁ SEKCE
BLOK I. BLOK II. BLOK III.
BLOK IV. BLOK V. BLOK VI.

Rozvoj e-learningu na 1. LF UK Praha

Štuka Č., Nikl T.
1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze

Rozvoj e-learningu na 1. lékařské fakultě probíhá od roku 2006 ve třech směrech. Ve vytváření ozvučených přednášek a kurzů v LMS Breeze, v rozvoji multimediálního portálu výukových materiálů, který má sloužit jako platforma pro sdílení výukových materiálů mezi lékařskými fakultami a nakonec v rozvoji sofistikovaných internetových simulátorů zaměřených na podporu výuky.

Využití e-learningu pro kombinovanou formu studia nelékařských zdravotnických povolání

Sochorová, H.
Zdravotně sociální fakulta Ostravské univerzity v Ostravě

Na začátku roku 2007 bylo na Zdravotně sociální fakultě Ostravské univerzity v Ostravě zahájeno řešení projektu ESF "Implementace systému kombinovaného vzdělávání pro nelékařské obory Zdravotně sociální fakulty Ostravské univerzity v Ostravě" v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. Hlavním řešitelem projektu je Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví. Cílem projektu je zejména podpora kombinované formy studia nelékařských zdravotnických povolání s podporou e-learningu. V rámci projektu byli proškoleni pedagogové ZSF OU v přípravě a vedení e-learningové formy studia, byl vytvořen systém přípravy e-learningových kurzů na fakultě, vznikly jednak zcela nové kurzy a jednak již existující distanční texty byly přepracovány do podoby e-learningových kurzů v prostředí Moodle. Od akademického roku 2007/2008 je do projektu zapojeno 106 studentů kombinované formy studia ve třech studijních oborech (všeobecná sestra, porodní asistentka a radiologický asistent).

Multimediální prvky výuky v ošetřovatelství

Pokorná, A.
Katedra ošetřovatelství Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

Příspěvek je zaměřen na proces přípravy e-learningových kurzů a požadavky na využívání multimediálních zdrojů jako podpory výuky ošetřovatelství na Katedře ošetřovatelství v Brně. Shrnuje základní motivační prostředky pro využívání multimédií ve výuce ošetřovatelství a popisuje základní elementy již druhým rokem fungujícího e-learningového kurzu na podporu výuky předmětu Ošetřovatelských postupů. Sumarizuje nároky kladené na studenty a tutora a objasňuje východiska k využití tohoto způsobu podpory výuky ošetřovatelství, zejména ošetřovatelských postupů (struktura a formulace úkolů, zadávání samostatné práce, kontrola odevzdávárny, zpětná vazba s tutorem a vzájemná kontrola a hodnocení studenty navzájem). Teoretická východiska jsou podložena šetřením mezi absolventy e-learningového kurzu v rámci evaluačního procesu.

E-learningové studijní opory v ošetřovatelských oborech (LF UP v Olomouci)

Špirudová L., Kudlová P., Halmo R.
Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci

Ošetřovatelské obory na LF UP od roku 2002 rozvíjejí LMS Unifor jako povinnou studijní oporu pro kombinované bakalářské studium oboru Všeobecná sestra. U ostatních studijních oborů je e-learning využíván ke zvýšení komfortu studia pro studenty. V systému jsou uloženy předměty jednak v podobě e-learningové distanční studijní opory, jednak běžné texty, powerpointové prezentace přednášek a také výstupy semestrálních prací studentů. V rámci Rozvojového programu MŠMT byl vytvořen interaktivní software pro výuku ošetřovatelské diagnostiky. V roce 2006 byl dokončen projekt Leonardo da Vinci s Bielefeldem pod názvem E-learning. Ústav ošetřovatelství a porodní asistence vytvářel 2 předměty (Ošetřovatelské postupy a Transkulturní ošetřovatelství). Výuka v tomto LMS systému je strukturována přes dějové scénáře.

Ošetřovatelství v akci - zkušenosti s e-Learningem v bakalářském studiu ošetřovatelsví na LF UK v Plzni

Kašpárková, J.
Oddělení ošetřovatelství při ARK Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Plzni

Projekt distančního vzdělávání jsme na Oddělení ošetřovatelství LF UK v Plzni přivítali z mnoha "dobrých" důvodů. Prvotním podnětem bylo dodržení zásad výuky v kombinované formě studia při přípravě reakreditačních materiálů. . Dalším důvodem byla naléhavá potřeba "získat více času" v práci se studenty a obohatit možnosti v komunikaci v prezenční i kombinované formě bakalářského studia ošetřovatelství. Během pěti let vzniklo několik kurzů, které jsou v současné době stále doplňovány v rámci požadavků a podmínek pro kombinované studium a jako "blended learning" v prezenčním studiu ošetřovatelství. Možnost využívat e-Learning a tvořit v LMS MOODLE nám vedle časové rezervy umožňuje pracovat v kreativním a nepřetržitě dostupném prostředí a využívat rozmanité možnosti komunikace.

E-learning v oboru zdravotnická technika na 1.LF UK

Kymplová J., Honzík P.
Ústav biofyziky a informatiky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze

Výuku formou e-learningu pro bakalářský obor Zdravotnická technika na 1. LF UK jsme začali připravovat pro 1. ročník v předmětech z biofyziky a informatiky. V 1. ročníku se potýkáme s velmi rozdílnou úrovní znalostí přijatých studentů, a proto jsme zaměřili v informatice na přípravu úvodního kursu a v biofyzice na sestavení katalogu metod a přístrojů. Kurz popisuje základní pojmy z oblasti informatiky, terminologii, používané jednotky, kódování informace, základní rozdělení počítačů, hardwarové komponenty počítače i přídavná periferní zařízení, dále se přehledově věnuje základnímu softwaru a operačním systémům. Katalog obsahuje abecedně seřazené metody a přístroje používané v medicínské biofyzice. Každý odkaz obsahuje jednoduchý popis principu metody nebo přístroje, případně je doplněn obrazovou dokumentací. Podrobněji jsou popsány metody, s nimiž se student setká v praktických cvičeních, některé jsou doplněny videozáznamem. Studenti se tak mohou připravit na praktická cvičení a získají rychlejší orientaci v nových pojmech.

Paramedicínský obor ergoterapie na 1. LF UK a využití multimediálních učebních pomůcek

Nováková O., Krivošíková M.
Klinika rehabilitačního lékařství 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy

Ergoterapie je zdravotnická disciplína, která využívá specifické diagnostické a léčebné metody a postupy, eventuálně činnosti při léčbě jedinců každého věku, s různým typem postižení, kteří jsou dočasně nebo trvale fyzicky, psychicky, smyslově nebo mentálně postiženi. V rámci rehabilitace má ergoterapie své nezastupitelné místo, jelikož jejím cílem je dosažení maximálně možné soběstačnosti a nezávislosti klientů a zvýšení jejich kvality života. Ergoterapie vychází ze znalosti aktivity a jejího terapeutického využití jako prostředku i cíle léčby pro zlepšení funkčního stavu osoby, který byl díky onemocnění či disabilitě narušen. Prostřednictvím cíleného a smysluplného zaměstnání, nácviku všedních denních činností, doporučení vhodných kompenzačních pomůcek a úprav domácího i pracovního prostředí ergoterapeut napomáhá plné participaci osob se zdravotním postižením, osob s chronickým onemocněním či seniorům, ve společnosti. Nelékařský bakalářský obor ergoterapie je obor v České republice velmi mladý a na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy vyučovaný teprve od roku 1994. Od svého počátku na akademické půdě prošel mnoha významnými změnami svého "curricula". V roce 2002 na Valné hromadě Světové federace ergoterapeutů (WFOT) získalo bakalářské studium ergoterapie na 1. LF UK mezinárodní akreditaci této organizace. Akreditací Světové federace ergoterapeutů získala 1. LF UK mezinárodní kredit v oblasti vzdělávání ergoterapeutů a přispěla tak k dalšímu zlepšení postavení absolventů studia ergoterapie 1. LF UK na trhu práce v Evropě i ve světě. V současné době, z učebních sylabů, mimo vlastní hodiny výuky specifických předmětů, rovněž vyplývá povinný počet hodin praxí během a závěrem 3,5 roku studia, což je v součtu cca 1500 hodin. Většina mimokmenových předmětů je z velké části koncipována na výuce praktických dovedností, což je specifikum bakalářských oborů. I přesto je zavedení multimediální formy výuky na 1. LF UK, jehož jedním z cílů je přispět ke zvýšení samostatnosti studentů při vyhledávání informací, orientaci v informačních technologiích, schopnosti komunikace a formulování vlastního stanoviska, nejen pro paramedicínské obory velkou výzvou. Výzvou k tomu uvědomit si a zamyslet se nad tím, jaký typ a část výuky jsou vhodné pro převedení do formy multimediálních učebních pomůcek, do formy e-learningu. Jaké předměty, jak velké jejich dílčí části, jakou vhodnou formou, aby splnily svůj daný účel? To jsou otázky, se kterými jsme se jakožto učitelé potýkali od počátku i v průběhu tvorby e-learningového způsobu přednášek. Studenti mohou vidět terapeuta při práci s klientem s určitou diagnózou z výukového portálu na videu, nebudou mít však přímý kontakt jako na praktických cvičeních, nemohou si prakticky osvojit vyučované techniky a přístupy ke klientům. Studenti mohou hodnotit modelové situace, kasuistiky publikované ve výukovém prostředí, nebudou však mít možnost se klienta zeptat a doplnit si údaje jako při strukturovaném pozorování. Naopak, ušetříme- li čas na ryze teoretických přednáškách tím, že je studentům necháme samostatně nastudovat a posléze prověříme kontrolním kvízem, o to více času budeme mít na praktickou výuku, dotazy a diskuse se studenty a kontakt s klientem? Tyto a mnohé další otázky a dilemata jsme řešili při zavádění multimediální formy výuky oboru ergoterapie. Ověření správnosti řešení a vhodného výběru je otázkou času a delšího průběhu fungování elektronické formy studia oboru ergoterapie na 1. LF UK Praha. Jako ukázkovou přednášku jsme zvolili přednášku z předmětu Ergoterapie a rehabilitace kognitivních poruch vyučovanou ve 3. ročníku.

Profesní vzdělávání nelékařských pracovníků formou e-learningu

Mertl M., Sosnová K.
SZŠ a VOŠZ Plzeň

V roce 2006 jsme se přihlásili do grantového řízení o získání podpory z fondů ESF. Náš projekt byl vyhodnocen v rámci kraje jako nejlepší. Byl vytvořen grantový tým, který se podílel na realizaci projektu. Projekt obsahuje tři odborné celky. Každý celek má tři pokračující kurzy s tématickým zaměřením. Odborné texty všech kurzů byly převedeny do e-learningové formy a 19. září byl spuštěn pilotní běh. Je v něm přihlášeno 60 účastníků. Cílem přednášky je praktická ukázka administrace systému, jednotlivých kurzů, diskusních výstupů. Jako řídící systém je použit iTutor, jako vývojový prostředek CDS Publisher. Vzdělávání je určeno pro všechny kategorie nelékařských zdravotnických povolání, tj. všeobecné sestry, porodní asistentky, zdravotnické záchranáře, zdravotní laboranty, farmaceutické asistenty, zdravotně-sociální pracovníky, ortoptisty a dentální hygienisty. Podle vyhlášky ministerstva zdravotnictví č. 423/2004 Sb., která stanovuje kreditní systém, získá každý účastník za jeden odborný kurz 8 kreditních bodů. Za absolvování celého celku (tj. tří pokračujících odborných kurzů) obdrží celkem 24 kreditních bodů.

Využitie informačných a komunikačných technológií vo výučbe patologickej anatómie na JLF UK v Martine

Balhárek T., Plank L.
Ústav patologickej anatómie, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Univerzita Komenského v Bratislave

Informačné a komunikačné technológie (IKT) zásadným spôsobom ovplyvňujú vzdelávací proces. Na nižšej úrovni ide o edukáciu v zmysle používania IKT, naopak na vyšších stupňoch sú jednou zo základných modalít prístupu k informáciám. Umožňujú prácu s digitalizovanou dokumentáciou a tak zefektívňujú dostupnosť informácií. Na JLF UK v Martine bol realizovaný projekt s cieľom vybudovania multimediálnej učebne, ktorá by umožnila aplikáciu prvkov elektronického vzdelávania do výučby patologickej anatómie. Okrem svetelných mikroskopov dostali študenti k dispozícii aj počítače s pripojením do internetu. Tieto sú využívané buď ako samostatné pracovné stanice, alebo ich monitory slúžia na príjem obrazu z učiteľského počítača, na ktorý je cez digitálnu kameru pripojený demonštračný mikroskop. Pre študentov bola vytvorená internetová stránka http://www.e-atlas.sk, ktorá slúži ako webový obrazový archív k praktickým cvičeniam. 2-ročné skúsenosti s využívaním multimediálnej učebne potvrdzujú, že elektronizácia bola optimálnym spôsobom modernizácie výučby patológie a zároveň vytvorila podmienky pre horizontálnu spoluprácu s inými pracoviskami.

E-learning - prostředek k zásadní změně výukového postupu v klinickém oboru

Bruthans, J.
1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy a Všeobecná fakultní nemocnice Praha

Po mnoho let probíhala výuka předmětu Neodkladná medicína (5. ročník, obor všeobecné lékařství) bez podstatných změn. Realizační skupina (ve složení přednosta kliniky, zástupkyně přednosty pro výuku a autor tohoto příspěvku, pověřený zaváděním e-learningu) si dala za cíl zreformovat výuku podle moderních potřeb a požadavků studentů, tedy zvýšením doby, kterou student stráví ve zdravotnickém provozu. Vzhledem k tomu, že časová dotace na předmět zůstala stejná (10 dní, tj. 2 výukové týdny), bylo tento cíl možné splnit pouze za předpokladu, že dosavadní přednášky budou převedeny do elektronické podoby. Byla nově stanovena témata přednášek, aby lépe korespondovala s výukovými cíli a jednotliví vyučující vypracovali zadaná témata. Byla vytvořena jednotná šablona pro program MS Powerpoint a přednášky byly vypracovány v programu Breeze. Bohužel, pro jistou nekompatibilitu programu Breeze nebyl realizován předpoklad, že každý vyučující sám opublikuje na výukový server svoji přednášku. Místo toho odevzdávali vyučující své přednášky v MS Powerpoint a jednotlivé zvukové stopy potom samostatně ve wav souborech. Pověřený pracovník (autor tohoto příspěvku) pak byl nucen přednášky finalizovat a publikovat na server. Jako variantu pro hůře technicky vybavené studenty jsme zvolili vytvoření CD se všemi přednáškami, které si studenti mohou zapůjčit k samostudiu na domácím PC bez nutnosti připojení na internet. Celá reforma výuky našeho předmětu se setkala s až nečekaně kladným hodnocením studentů (někteří studenti vyššího ročníku dokonce chtěli předmět opakovat). I když se na tomto hodnocení podílí hlavně osobní nasazení všech vyučujících naší kliniky, nebylo by jistě dosažitelné bez použití e-learningových postupů.

Implementace EL v reformě magisterského studia stomatologie/zubního lékařství na 1. LF UK Praha

Broukal Z., Lenčová E., Dušková J.
1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze

Během posledních let prochází magisterské studium zubního lékařství rozsáhlou reformou, jejíž součástí je i rozvoj e-learningové formy studia, která je na 1. LF UK v současnosti zaváděna v rámci předmětů Kariologie a Základy orální epidemiologie. Cílem sdělení je referovat o zkušenostech s e-learningem v rámci výuky kariologie (nauka o zubním kazu). V tomto předmětu mají studenti k dispozici e-learningové prezentace, z nichž některé jsou ozvučené a často obsahují krátké průběžné testy. Povinné absolvování těchto testů je součástí průběžného hodnocení studenta. K udělení zápočtu je povinné úspěšné absolvování online testu. Na základě našich zkušeností studenti oceňují e-learningové materiály zejména tehdy, kdy nejsou k dispozici učebnice v českém jazyce a online prověřování vědomostí je pro ně méně stresující, zatímco pro vyučující je příprava a aktualizace elektronických výukových materiálů náročná z časového i odborného hlediska, online testování studentů je však jednodušší. V současnosti chybí vhodné domácí studie srovnávající efektivitu výuky se začleněním e-learningu a klasické výuky. Prezentace vznikla s podporou Projektu JPD3-2035.

E-learning ve stomatologii, zubním lékařství

Bartáková S., Roubalíková L., Vaněk J.
Stomatologické výzkumné centrum Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

Studijní curriculum pregraduální výuky na stomatologickém směru všech LF v ČR prošlo po roce 2000 významnými transformačními změnami, které se promítly od začátku školního roku 2004 i do pregraduální výuky studentů stomatologie na naší LF. Bylo tím zahájeno studium studijního programu Zubní lékařství. Jedna z významných změn nastala v tom, že bylo studium zkráceno na 5 roků, přitom se podstatně zvýšil počet předmětů Zubního lékařství. Na základě toho při stále zvyšovaném počtu studentů na ZL je vítanou, ale i nutnou podmínkou výuka v předmětech ZL formou e-learningu. Tyto změny hodláme systematicky uplatnit jak ve výuce preklinické i klinické za souběžného důrazu na zvýšení praktické rutiny absolventů ZL LF na úroveň způsobilosti samostatné ordinace poskytované péče ihned po promoci v souladu se Zákonem č. 95/2004 Sb.. Cíl prakticky spěje k tomu využít e-learning k přesné demonstraci praktických postupů v jednotlivých vyučovaných předmětech – odbornostech. Při vlastní klinické výuce to prakticky při zvýšeném počtu studentů na počet 300 ve všech ročnících není možné. Za tím účelem jsme podali společný meziuniverzitní projekt. Přímá demonstrace ukázek v předmětu preklinické zubní lékařství.

Možnosti výuky chirurgických oborů v magisterském studiu všeobecného lékařství

Kaška M., Žáček P., Chobola M.
Lékařská fakulta v Hradci Králové Univerzity Karlovy v Praze

Elektronické zpracování výukových materiálů, přenos obrazu z operačního sálu, pořizování videosekvencí operací (video 1), ale stále především využití osobního kontaktu vyučující-student – to jsou současné trendy ve výuce chirurgických oborů na našem pracovišti. Vedoucím prvkem v této aktivitě je však preference i využití možností praktických činností studentů v provozu chirurgické kliniky a demonstrace všech dostupných diagnostických, terapeutických, profylaktických a konziliárních metod vedoucích k úspěšnému vyústění denní chirurgické klinické praxe. Souvisejícím významným prvkem výuky je navíc snaha, aby jeden vyučující působil v praktických činnostech pouze na 1-2 studenty. Ve výuce chirurgické propedeutiky máme např. k dispozici komerčně vyráběné sety-fantomy pro nácvik základních chirurgických dovedností (šití rány, uzlení a malé chirurgické výkony) s vedením CD-ROM (video 2). V seminářích a v individuálním studiu (příprava na zkoušky) mají studenti k dispozici i multimediální učební pomůcky – Interaktivní kardiochirurgie, kterou vytvořil kolektiv kardiochirurgů a dalších odborníků (video 3) a/nebo prvky telemedicíny (přenos operace ze sálu – video 4). Dalším stupněm takového komplexního přístupu k výuce je účast posluchačů v ústavních pohotovostních službách, kde absolvují část praktických cvičení. Na několika vhodných pracovištích (ambulance, JIP, operační sály) mohou nejenom sledovat některé chirurgické postupy, ale také se aktivně účastnit jako asistenti ambulantních zákroků i operací pro akutní stavy. Při dodržování pravidel provozu všech chirurgických pracovišť a aktivizaci kolektivu pracovníků chirurgické kliniky lze podstatně příznivě ovlivnit vzdělávací proces, který není jenom nasloucháním vyučujícímu, memorováním poznatků ke zkouškám, ale i získáváním základních návyků pro práci v medicíně obecně. Navíc tento způsob výuky přináší významné poznatky o vztazích zdravotnického personálu, vztazích zdravotníků a nemocných, vztazích zdravotníků a orgánů veřejné správy a mnoho dalších informací pro život současného studenta medicíny a budoucího lékaře. Průzkumy mezi studujícími 4. ročník všeobecného lékařství ve školním roce 2006/2007 ukázaly mj., že možnost absolvovat část praktických cvičení v ústavní pohotovostní službě velmi obohatila výuku chirurgie. Příspěvek je doplněn ukázkami užití e-learningu v přednáškách, seminářích i praktických cvičeních.

Elektronická podpora výuky lékařské informatiky na 2. LF

Feberová J., Kasal P., Hladíková M., Polášek J.
2. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze

V průběhu řešení rozvojového programu Tvorba multimediálních výukových pomůcek a integrace e-learningu na Univerzitě Karlově byly vytvořeny v LMS Moodle e-learningové kurzy pro studijní programy a obory, v rámci kterých je na 2. LF UK vyučována lékařská informatika. V rámci kurzu pro magisterské studium lékařství a fyzioterapie je vytvářena závěrečná práce, která má charakter znalostního systému. Závěrečná práce umožňuje procvičení jednotlivých aspektů zpracování lékařské informace a učí studenty vyjadřovat informace ve formě, která je pro danou informaci optimální – schémata, grafy obrázky atd. Práce mají standardní strukturu, která je dána šablonou pro zpracování tématu. Hotové práce mohou sloužit, po recenzi na odborném pracovišti, jako výuková pomůcka. Pro zpracování závěrečné práce byl vytvořen obecný návod a šablona, které mohou sloužit jako podklad pro tvorbu obdobných prací v rámci výuky lékařské informatiky na ostatních lékařských fakultách.

Systém elektronického vzdělávání na LF v Plzni

Bolek L., Dvořák M., Junek T., Navrátil M., Míka P.
Lékařská fakulta v Plzni Univerzity Karlovy v Praze

Koordinátorem zavádění elektronického vzdělávání na LF v Plzni je Oddělení výuky a aplikací výpočetní techniky – OVAVT, jenž pro tvorbu výukových kurzů využívá softwarový systém MOODLE, který Univerzita Karlova zvolila jako doporučovaný jednotný e-learningový systém pro tvorbu elektronických výukových aplikací a to v rámci řešení celouniverzitního rozvojového projektu MŠMT. Vzdělávání pomocí systému MOODLE se na LF v Plzni započalo v r. 2003, od té doby se do jeho aktivního využívání zapojilo 11 ústavů fakulty, které vytvořily více než dvě desítky elektronických kurzů podporujících výuku a které nahradily stovky hodin presenční výuky. Elektronické vzdělávání je využíváno hlavně v teoretických a preklinických oborech, v poslední době však velmi rychle proniká i do oborů klinických, a to přinejmenším ve formě zkušebních testů. Elektronická výuka je dnes nedílnou součástí výuky všech cca 1200 studentů LF v Plzni.

Využití E-learningové formy výuky v oboru fyzioterapie

Sládková P., Guřan Z., Muchová R.
1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze

Přednáška je koncipovaná jako ukázka vybraných prezentací využívaných k výuce v oboru fyzioterapie. Cílem je ukázat možnosti software programů při tvorbě publikovaného dokumentu u tohoto spíše praktického oboru výuky. Součástí je také prezentace testového rozhraní či systému kontrolních otázek, video či flash odkazů apod. Důraz je kladen na samostudium teoretické části předmětu. Praktická aplikace získaných poznatků je pak součástí standardní výuky. Součástí přednášky bude dále stručná charakteristika oboru fyzioterapie, historie výuky oboru na 1. LF UK, možnosti aplikace elearningu ve výuce.

zpět na program konference MEFANET 2007...