Posterová sekce

BLOK 0. VIDEOKONFERENCE POSTEROVÁ SEKCE
BLOK I. BLOK II. BLOK III.
BLOK IV. BLOK V. BLOK VI.

Fotografický atlas topografické anatomie člověka, prezentace nového výukového portálu

Luňáček L., Konečný J.
Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci

Jedná se o interaktivní atlas topografické anatomie člověka, který slouží především pro výuku anatomie na LF. Program je řešen v podobě webových stránek. V rámci tohoto programu si mohou studenti stahovat studijní materiály, testovat své znalosti aj. Program je řešen v uživatelsky příjemném prostředí a je dimenzován pro IE ver. 4.0 a výše, Firefox aj. Program mohou využívat nejen studenti, ale také lékaři.

Konzultace obrazové dokumentace akutních stavů v neurochirurgii mobilním telefonem

Filip M., Kremr J., Linzer P., Šámal F.
Neurochirurgické oddělení Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně

Obsahem sdělení budou první praktické zkušenosti konzultací obrazové dokumentace akutních stavů v neurochirurgii mobilním telefonem. Nemocnice v regionu - Neurochirurg na příslužbě mimo centrum. Nutné vybavení: 1. telekonzultační síť mezi regionálními nemocnicemi a centrem( Region Zlín - 2 roky)PACS 2. Vlastní zabezpečené WWW stránky (protokol HTTPS) 3. Kvalitní mobilní telefon ( vysoká rozlišitelnost obrazovky a zpracování velkého objemu dat) v našem případě Nokia N 95 4. Zkušenosti personálu s telekonzultacemi ( mezi nemocnicemi a mezi nemocnicí a bydlištěm lékaře ) 5 leté zkušenosti personálu neurochirurgie KNTB.

Data mining ve výuce klinických a zdravotnických oborů

Jarkovský J., Pavlík T., Budinská E., Gelnarová E., Kubošová K.
Institut biostatistiky a analýz, Masarykova univerzita

V souvislosti s narůstajícím objemem dostupných klinických dat dochází ke stále častějším aplikacím metod tzv. dolování dat ("data-mining") v klinickém výzkumu a praxi. Pojem data-mining v medicíně zvolna zdomácněl, často ovšem bohužel doprovázen přehnanými očekáváními nebo nepochopením významu. V rámci projektu podpory výuky klinických a zdravotnických oborů představujeme kurz popisující možnosti těchto metod a jejich praktické nasazení na biologických a klinických datech. Celý proces data-miningu lze rozdělit na řadu samostatných a poměrně snadno uchopitelných kroků od uložení dat a jejich přípravy, přes pochopení datové struktury souboru až po modelování a extrakci využitelných poznatků. Tyto kroky mohou být provedeny v různých softwarech, jako je např. Statistica, SPSS, Clementine, S+ nebo freewarový software WEKA. Nebylo tedy nutné využívat pouze specializované programy, což umožnilo připravit výukové materiály ve formě dostupné širšímu okruhu zájemců. Ve vytvořeném e-kurzu přinášíme kromě teoretického popisu metod i řadu řešených případových studií, např. při mapování genové exprese nebo při modelování strukturovaných dat z klinické praxe. Vytvořený kurz objektivně ukazuje nejen možnosti takové analýzy dat, ale i existující úskalí a limity.

Evaluace e-learningových prezentací studenty

Gabrhelík R., Radimecký J., Vacek J.
Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze

Pro studenty oboru adiktologie a ostatních medicínských oborů byly připraveny e-learningové prezentace. Cílem evaluace bylo získat zpětnou vazbu k vytvořeným prezentacím. Pro evaluaci byl vytvořen evaluační formulář. Výsledky získané zpětnovazebním evaluačním formulářem lze využít ke zvyšování kvality a efektivity e-learningových prezentací. Prezentace bude zaměřena na seznámení s evaluačním dotazníkem a s výsledky pilotní evaluace.

Adaptivní integrace medicínských informací z heterogenních datových zdrojů

Dušek R., Dosoudil V.
Ústav výpočetní techniky Masarykovy univerzity

Velké množství informací je ukryto v prostoru "mezi" jednotlivými datovými zdroji. Tím myslíme, že informace se objeví až propojením a syntézou těchto datových zdrojů. Celý tento proces je vhodné rozdělit do tří fází: přiblížení dat, adaptace a syntéza dat. Tento proces je potřeba adaptovat podle druhu datového zdroje, požadovaného využití a aktuálního stavu zpracování informací. V příspěvku bude ukázán námi navržený a využívaný framework pro adaptivní integraci dat. Toto výrazně usnadňuje zapojování informací z dalších datových zdrojů do existujících medicínských systémů.

Inovace předmětu "Internet a zdravotnická informatika"

Szabó, Z.
Katedra biomedicínské informatiky, FBMI, ČVUT v Praze

Předmět "Internet a zdravotnická informatika" je součástí studijního plánu 3letého bakalářského studijního programu "Biomedicínská a klinická technika" na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT v Praze akreditovaného v roce 2003. V rámci inovace předmětu bylo realizováno modelové řešení Nemocničního informačního systému (NIS) umožňujícího studentům seznámit se s reálnými procesy v jednotlivých provozech a odděleních nemocničního prostředí, pochopit návaznosti těchto procesů a tvorbu a práci s pacientskou dokumentací. Tento model dále umožňuje studentům seznámit se s kompletními číselníky a nomenklaturami včetně datových standardů, simulovat aktuální způsob účtování zdravotní péče a komunikaci zdravotnických zařízení s plátci péče (zdravotními pojišťovnami).

zpět na program konference MEFANET 2007...