Blok VI: Simulace, rozhodovací algoritmy a jiné elektronické učební pomůcky.

BLOK 0. VIDEOKONFERENCE POSTEROVÁ SEKCE
BLOK I. BLOK II. BLOK III.
BLOK IV. BLOK V. BLOK VI.

E-learningová podpora výuky EKG

Číhalík Č., Langová K., Rec L.
Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci

Výuka elektrokardiografie je těsně spojena s použitím obrazové dokumentace v podobě EKG křivek, pomocných schémat a nákresů. E-learningová podoba umožňuje studentovi v různé fázi pokročilosti znalostí hodnotit EKG jevy v přirozeném 12ti svodovém záznamu bez použití pomocných textů, v případě pochybností může použít klinický popis či výkladový popis s animací křivky s vyznačením komentovaných dějů.

Automatizované měření a sběr dat, virtuální experimenty ve výuce lékařské biofyziky

Záhora J., Hanuš J., Mašín V., Bezrouk A.
Lékařská fakulta v Hradci Králové Univerzity Karlovy v Praze

Příspěvek je zaměřen na aplikaci moderních technologií a programového vybavení ve výuce lékařské biofyziky. V příspěvku budou popsány možnosti využití systémů pro automatizované měření a sběr dat a to jak komerčních klinických tak systémů vyvinutých na pracovišti autorů. Získaná data jsou využívána dvěma způsoby. Studenti pregraduálního studia na nich procvičují základy vyhodnocení experimentálních dat. Data jsou také centrálně ukládána a mohou být použita v postgraduální výuce statistiky. Druhá část příspěvku se zabývá virtuálním experimentem. Možnosti budou ukázány na praktické úloze Princip výpočetní tomografie a na ukázce z reologie. V úloze z reologie byl použit software COMSOL Multiphysics, primárně určený k řešení úloh metodou konečných prvků, k přípravě virtuálního experimentu.

Portál AKUTNE.CZ – nové pojetí výuky akutní medicíny

Štoudek R., Ševčík P., Štourač P., Schwarz D., Kratochvíl M.
Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny Fakultní nemocnice Brno, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity

AKUTNE.CZ je výukovým internetovým portálem se zaměřením na interaktivní výuku akutní a medicíny. Vychází z potřeby přiblížit studentům Lékařské fakulty Masarykovy univerzity didaktickou formou akutní medicínu jako celek, který se prolíná všemi klinickými obory. Portál zpřístupňuje audiovizuálně zpracovaná témata týkající se propedeutiky akutní medicíny. Součástí portálu je také testová část, která umožní studentům i odborné veřejnosti interaktivní formou zhodnotit své znalosti a případně nalézt slabá místa v jejich pregraduální i postgraduální přípravě. Cílem portálu je také vytvoření souboru audiovizuálně laděných interaktivních rozhodovacích algoritmů, které umožní zájemcům ověřit si v praxi schopnost uvažování u akutního pacienta. Vznik portálu usnadní a zefektivní výuku všem, kteří se podílejí buď přímo na výuce akutní medicíny, nebo vyučují akutní stavy v rámci svého oboru, a tak napomůže k její jednotné formě. Podpořeno grantem Fondu rozvoje vysokých škol číslo 421/2007.

E-monografie o syfilis - nová součást portálu www.medmicro.info

Woznicová V.
Mikrobiologický ústav Lékařské fakulty Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně

Mikrobiologický ústav LF MU začal v roce 2002 budovat projekt "Mikrobiologie on-line". Jeho stěžejními součástmi se postupně staly atlas mikrobiologických nálezů a odborné fórum. E-monografie je zbrusu novým prvkem těchto webových stránek. Struktura e-monografie: Monografie je rozdělena do tří úrovní a je na uživateli, aby si zvolil "level" :-). Úroveň "Student" přináší základní učebnici, úroveň "Lékař" rozšiřuje poznatky o detaily a úroveň "Specialista" již přináší podrobnosti pracovních postupů apod. Zdrojovým formátem monografie je xml docbook. Je vhodný pro tvorbu textu v různých uživatelských úrovních a lze ho operativně převést podle účelu zacházení s publikací do různých formátů jako jsou: a. dokumenty – odt, doc, pdf, rtf b. nápovědy – chm (Microsoft Compiled HTML Help files) a JavaHelp c. web – html nebo dnes populární wiki Díky uvedenému způsobu tvorby monografie jsme zároveň získali určitou šablonu, podle které budeme nadále schopni tvořit obdobné výukové či odborné texty. Monografie včetně klíčových formátů je dispozici na http://www.medmicro.info/portal/index.html.

Využití elektronických pomůcek při výuce fyziologie

Švíglerová J., Kuncová J., Slavíková J.
Lékařská fakulta v Plzni Univerzity Karlovy v Praze

Snahou zaměstnanců našeho ústavu v několika posledních letech bylo modernizovat jak teoretickou, tak praktickou výuku fyziologie. Smyslem modernizace mělo být co nejširší a co nejúčelnější využití moderních informačních technologií pro výuku studentů a nahrazení klasických experimentů prováděných na zvířatech alternativními výukovými metodami. Změny, kterých jsme dosáhli, lze rozdělit do několika skupin: 1. Vybavení studentských laboratoří pracovními jednotkami firmy Biopac. 2. Vytvoření e-lerningových kurzů v LMS Moodle. 3. Natočení několika výukových filmů. 4. Využívání volně dostupných programů k praktické výuce fyziologie. 5. Testování studentů v prostředí Moodle. Příspěvek se navíc zabývá výhledem do budoucna a dalšími perspektivami využití moderních výukových pomůcek při zachovaní klasického vztahu mezi studentem a učitelem.

Multimediálna edukácia pacienta - nástroj výuky

Pochybová M.
Ústav ošetrovateľstva, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Univerzita Komenského v Bratislave

WHO vo svojich programoch (napr. Zdravie pre 21. storočie) akcentuje prevenciu ako základnú metódu používanú v starostlivosti o zdravie populácie. Na tomto základe bola formulovaná úloha ošetrovateľstva ako "... pomoc ľuďom pri určovaní a dosahovaní vlastného zdravotného potenciálu v rámci životných a pracovných podmienok. Hlavnými úlohami sestry by teda malo byť podporovanie zdravia, predchádzanie chorobám a poskytovanie starostlivosti počas ochorenia a rehabilitácie." Výchova k zdraviu je teda jednou zo základných funkcií ošetrovateľstva. V odbore ošetrovateľstvo, v študijných programoch bakalárskom i magisterskom, sú predmety, ktoré pripravujú absolventov na jej zabezpečenie (Výchova k zdraviu, pedagogika v ošetrovateľstve). Pripravujú sa na realizáciu edukačných programov, individuálnych edukačných plánov, na poradenstvo a kozultačné služby vo vzťahu k zdraviu pre jednotlivcov a komunity. Modernou technológiou je aj využívanie multimediálnej edukácie ako prostriedok výuky pacientov. Návrh - Multimediálneho sprievodcu u pacienta s lymfedémom dolných končatín - je konfúziou prvkov klasických i alternatívnych vyučovacích metód (najmä mind-mapping) a vznikol v rámci spracovania bakalárskej práce.

Využití školního medicínského informačního systému (MIS) ve výuce patologické fyziologie

Kremláček J., Kuba M., Borská L., Vít F., Hanuš J.
Lékařská fakulta v Hradci Králové Univerzity Karlovy v Praze

Patologická fyziologie se jako preklinický obor ve výuce medicíny snaží místo původních experimentů na zvířatech (eticky i finančně problematických) uplatnit buď počítačové simulace patologických procesů, nebo využít snímání a hodnocení reálných dat při některých zátěžových testech samotných studentů. Jedním z témat praktické výuky na našem pracovišti je hodnocení adaptace organismu na zátěž. Při tomto ergometrickém měření monitorujeme a zaznamenáváme vývoj mnoha tělesných parametrů. Výsledky ze záznamu měřícího zařízení jsou načítány do stanice MIS, kde je lze zpracovat a uvolnit tak ergometr pro další měření. Dalším zrychlením při zpracovávání naměřených výsledků je elektronický protokol cvičení. Hlavním přínosem MIS je seznámení studentů s prací v ambulantním systému, možnost archivovat výsledky, dokumentovat splnění úkolů a umožnit většímu počtu studentů se aktivně zúčastnit měření. Realizace projektu byla podporována rozvojovým projektem MŠMT 151/2007.

Databáze anatomických modelů pro samostudium

Čapek L., Hájek P.
Technická univerzita v Liberci

Naše výukové zkušenosti dokládají, že trojrozměrná představivost je jedním z nejobtížnějších aspektů ve výuce anatomie na lékařské fakultě. Rozhodli jsme se proto vytvořit soubor anatomických modelů, virtuálních i fyzických. Při naší práci skenujeme biologický materiál pomocí CT, data upravujeme v software 3Ddoctor (Able Software Corporation). Data po úpravě převádíme do formátu stl s využitím např. pro biomechanické výpočty, nebo je transformujeme do formátu wrl, který může být lehce použitelný pro laického uživatele. V nejbližší době vytvoříme kolekci těchto modelů pro prohlížení a samostudium na webu anatomického ústavu. Do budoucna počítáme s doplněním interaktivními oblastmi a popisem útvarů a s využitím těchto otáčivých modelů pro E-learning. Dalším podstatným výstupem naší práce je využití dat pro rapid prototyping a následnou výrobu anatomických modelů využitelných na praktických cvičeních. Cílovou skupinou pro využití fyzických i virtuálních modelů mohou být studenti všech oborů vyučovaných na Lékařské fakultě UK v Hradci Králové, ale také studenti anatomie v nelékařských oborech. Práce je podpořena grantem FRVŠ 817/2007.

Novinky v očním lékařství a léčbě refrakčních vad. Výukové materiály pro posluchače LF.

Synek S., Synková M.
Lékařská fakulta Masarykovy univerzity

Obory očního lékařství a optometrie v poslední době provází pokrok ve všech oblastech. Jsou to novinky v diagnostice, konzervativní léčbě a chirurgii oka. Obsahem přednášky je podat souhrn nejdůležitějších inovací.

Web-based Quality Management Course for Healthcare Organizations and Citizens

Bourek A., Zgodavová K., Bober P., Forýtková L., Vlk D.
Lékařská fakulta Masarykovy univerzity

Courseware "Quality Management in Healthcare Organization" developed in international projects and accredited by ministries in some EU countries, and software "Quality Management Role-Play Simulation QM-RPS will be presented. Four basic and ten optional modules (different courses/subjects according special custom requirements) are available. Requirements of harmonized scheme of the European Organization for Quality (EOQ) for Quality Managers are observed. Needed involvement of citizens will be discussed. Examples of "Quality Management in Healthcare" and application of Role-Play Simulation will be used. Courseware and simulation can be embedded into different Web learning environments. We present ongoing and continuous knowledge acquired from theoretical and empirical research in projects Leonardo da Vinci SK 03/B/F/PP – 177014 "IMPROHEALTH", SK/06/3/F/PP – 177443 "IMPROHEALTH _COLLABORATIVE" and KEGA 3-4121-06 "Web portal of tools, methods and case studies of the quality management".

Využití e-learningu v edukaci laické veřejnosti v problematice první pomoci

Veselá P., Kaniok R.
Lékařská fakulta v Hradci Králové Univerzity Karlovy v Praze

Moderní technologie umožňují mimo jiné i zpestření výuky, učinit ji interaktivnější. Jako důkaz se nabízí e-learning, který nezastoupí v plném rozsahu osobnost erudovaného vyučujícího, ale lze ji považovat za nejefektivnější z alternativních vyučovacích metod. Výuka první pomoci je neustále velkým úskalím. Předpokládá se, že laickou první pomoc by měl umět každý, pravdou ovšem zůstává, že tomu tak ve skutečnosti není. Mnohdy se setkáváme s texty popisujícími postup při poskytování první pomoci, často však schází názornost, která by pomohla lepšímu zapamatování a upevnění nabytých poznatků. Neodkladná resuscitace je příslušným metodickým opatřením definována jako soubor na sebe navazujících léčebných postupů sloužících k neprodlenému obnovení oběhu okysličené krve u osoby postižené náhlým selháním jedné nebo více základních životních funkcí s cílem uchránit před nezvratným poškozením zejména mozek a myokard. Úroveň první pomoci poskytované laiky je, v obecné rovině, v České republice na velice nízké úrovni. Co se týče příslušné legislativy, je povinnost pomoci osobě, která jeví známky vážné poruchy zdraví dána každému občanovi jak trestním zákonem, tak i příslušnými ustanoveními zákona o péči o zdraví lidu, která se vztahují i na zdravotnické pracovníky. Jedná se o § 207 trestního zákona č. 140/1960 Sb. a § 55 zákona č. 20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu. Skutečnost je však bohužel taková, že pouze 22-32% postiženým je poskytnuta první pomoc přímo na místě příhody, přičemž nejméně 20% osob upadnuvších do bezvědomí zemře na udušení. Co do úrovně první pomoci poskytované dětem do 1 roku věku nejsou k tomuto tématu známy žádné validní literární prameny. Výše uvedené skutečnosti nás dovedli k vytvoření internetových stránek o poskytování laické první pomoci – www.prvni-pomoc.net. Tyto webové stránky jsou určeny široké veřejnosti, domníváme se, že podpoří v zájmu o tuto problematiku i děti a dospívající (virtuální záchranáři, kteří tvoří průvodce-odborníky).

Mikroskopická štruktúra jednotlivých orgánov dýchacieho systému multimediálnou projekciou

Pomfy M.
Ústav histológie a embryológie LF UPJŠ, Košice

Prezentovaná prednáška v multimediálnej forme v power point názorne prezentuje bronchiálny strom a vybrané orgány dýchacieho systému.

zpět na program konference MEFANET 2007...