Blok III: Telemedicína ve výuce, edukační obrazové archívy.

BLOK 0. VIDEOKONFERENCE POSTEROVÁ SEKCE
BLOK I. BLOK II. BLOK III.
BLOK IV. BLOK V. BLOK VI.

Výuka oftalmologie prostřednictvím 3D Eye Office a kamerového systému Stream View

Langrová H., Rozsíval P., Kyprianou G.
Oční klinika Lékařské fakulty a Fakultní nemocnice v Hradci Králové

V rámci modernizace pregraduální výuky oftalmologie byl z grantových prostředků zakoupen počítačový program 3D Eye Office (Eyemaginations, USA) s názornými prezentacemi animací z anatomie, fyziologie a patologické fyziologie celého zrakového systému včetně základních oftalmologických diagnostických a léčebných postupů. Program poskytuje možnost vytvoření různých sekvencí animací podle individuální potřeby. Animace jsou prezentovány dataprojektorem ovládaným notebookem s dotykovou obrazovkou umožňující přímý grafický vstup lektora do obrazu v průběhu animací. Dále byl zakoupen kamerový systém StreamView (Vaddio, USA) pro automatizované snímání a záznam průběhu vyšetření či léčebných postupů, který je vybavený přímým digitálním vstupem pro připojení 4 přístrojů se čtyřmi obrazovými a jedním zvukovým výstupem. Během výuky je tak možné on-line sledovat operaci, diagnostický či léčebný výkon. Další výhodou tohoto systému je přímý vstup na internetovou síť, který umožňuje on-line sledování snímaných záznamů kdekoliv prostřednictvím internetového připojení. Řešeno s podporou grantu FRVŠ č.156/F3a/07.

Systém IP kamer pro audiovizuální přenos z operačních sálů – naše zkušenosti

Novotný T., Buček J., Schwarz D.
II. chirurgická klinika FN USA, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity

Vývoj moderních audiovizuálních technologií je v posledních letech téměř překotný. V souvislosti s ním dochází k masivnímu uplatnění těchto technologií nejen v zabezpečovacích systémech, průmyslových aplikacích a zábavním průmyslu, ale také v pregraduální i postgraduální výuce studentů nejrůznějších oborů a specializací. V našem sdělení bychom rádi prezentovali IP kamerový systém pro audiovizuální přenos mezi operačními sály a výukovými místnostmi, jak byl vytvořen na II. chirurgické klinice LF Masarykovy univerzity a FN u sv. Anny v Brně, a jeho technické řešení. Chtěli bychom se podělit také o praktické zkušenosti s tímto systémem v rámci výuky na našem pracovišti a zhodnotit výhody IP řešení.

Využití edukačního archivu při výuce klinické anatomie

Válek V., Foukal J., Mechl M.
Radiologická klinika Fakultní nemocnice Brno a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

Jedním z mnoha problémů výuky na vysokých školách je vzdalování se teoretické výuky od praktických požadavků na znalosti. Tento problém může provázet výuku anatomie, kdy na mnoha ústavech LF jsou špičkoví pedagogové nelékaři. Jejich praktické zkušenosti s potřebou mírou znalostí anatomie pro klinika mohou být omezené. Výuka klinická anatomie může být určitým kompromisem na teoretické a praktické požadavky znalosti anatomie. Nemělo by se ale jednat o "opakování" výuky anatomie. Proto jsme se rozhodli v rámci výuky tohoto předmětu spojit využití počítačové učebny s možností plnohodnotného prohlížeče snímků z výukového archivu DICOM snímků LF MU Brno, kde se nachází soubor snímků přímo pro výuku anatomie a samozřejmě i množství patologicko-anatomických korelací.Výuka probíhá v počítačové učebně LF. Součástí je jednak výuka práce s vlastním DICOM prohlížečem, dále studium snímků (pod odborným vedením) a konečně opakování anatomie (především topografické anatomie) v korelaci s nálezy zobrazovacích metod. Možné je i samostudium (testování znalostí).

Praktické využití telekonferenčních a zobrazovacích technik při výuce neurochirurgie

Chrastina J., Říha I., Novák Z., Schwarz D., Dušek L.
Neurochirurgická klinika Fakultní nemocnice u sv. Anny, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity

S nově vybudovaným pracovištěm neurochirurgické kliniky LF MU FN u sv. Anny v Brně jsme řešili otázku teoretické a praktické výuky studentů lékařské fakulty. Požadavky na vlastní proces výuky vedly k vytvoření telemedicínského pracoviště. Vlastní výuková místnost a operační sál jsou propojeny pomocí dvou telekonferenčních zařízení Polycom ViewStation VSX 7000, čímž je umožněna obrazová i verbální komunikace. Do přednáškové místnosti lze přenášet data z PACS, z operačního sálu, dále pak z operačního mikroskopu, endoskopu a dalších zobrazovacích modalit. Pro účely výuky byla pořízena pracovní stanice HP XW 4400 s dvojicí monitorů EIZO FlexScan a SeeReal Technologies Cn 3D, vybavená plánovacím sw Praezis Plus 3.x. Umožňuje vytvářet 3D volumetrické studie a to i kombinací snímků z několika modalit a následně tyto studie vizualizovat. Výuka pre- a postgraduální je jednoznačně důležitou a neopominutelnou součástí klinického pracoviště. Průběžně jsou vytvářena výuková CD, prezentující zájemcům nejen teoretické znalosti odpovídající oblasti neurochirurgie, ale srozumitelnou formou demonstrující důležité kroky vlastních operací. Výukový proces a využití telemedicíny bylo prezentováno na národních konferencích, a stalo se i tématem posterového sdělení, prezentovaného na konferenci Computer Aided Radiology and Surgery r. 2006 v Osace.

Digitální výukový archiv v gynekologii a porodnictví

Račanská E., Dostál O., Javorník M., Petrenko M., Ventruba P.
Fakultní nemocnice Brno

Digitální zobrazování a archivace snímků prostřednictvím PACS (Picture Archiving and Communication System) je v současné době využívána téměř ve všech lékařských oborech včetně gynekologie a porodnictví. Nejčastěji používané modality v našem oboru jsou ultrazvuk a endoskopické kamery. Zajímavé digitální snímky a videoklipy uložené v PACS FN Brno (Fakultní nemocnice Brno) jsou vybírány zodpovědným garantem a následně využívány při výuce formou digitálního výukového archivu. Do výukového archivu jsou odesílány po doplnění strukturovaného popisu a anonymizaci. Archiv je určen zejména pro studenty lékařských oborů a lékaře v přípravě. Využívá zajímavý obrazový materiál získaný z vyšetření pacientů na našem pracovišti. Digitální výukový archiv považujeme za vynikající doplněk klasické formy výuky. Archiv obsahuje zajímavou obrazovou dokumentaci doplněnou o informace související s případem. Digitální archiv podporuje výuku na našem pracovišti a zlepšuje její kvalitu.

Perspektívy výučby nemocničných informačných systémov na LF UPJŠ

Majerník J., Kotlár M.
Lekárska fakulta UPJŠ v Košiciach

Množstvo informácií, ktoré prechádza zdravotníckymi zariadeniami, ale aj pracoviskami k nim pridruženými, neustále narastá. Trend ich spracovania a archivácie len v papierovej či tlačenej podobe je už dávno prekonaný a dnes je pozornosť orientovaná hlavne na kvalitatívne vybavenie hardvérových a softvérových riešení, ktoré umožňujú pokročilú manipuláciu so spracovávanými údajmi, vrátane manipulácie s tak citlivými údajmi ako sú napríklad aj informácie obsiahnuté v zdravotnej dokumentácii pacienta. Na druhej strane je nevyhnutné poskytnúť odborníkom z oblasti zdravotníctva dostatočné vzdelanie aj v oblasti využívania výpočtových prostriedkov. Informačné a komunikačné technológie v mnohom prácu uľahčujú a sú efektívnou podporou pre rutinné úlohy, avšak neznalosť ich činností a eventuálne základov práce s konkrétnym systémom, často spôsobujú viac škody ako úžitku. Tento fakt ovplyvňuje aj rýchlosť a plynulosť prechodu k informačným systémom využívaným v zdravotníckych zariadeniach. Snahou je, aby vysoko špecializovaný pracovník zabezpečoval zdravotnícku starostlivosť pre pacienta na takej úrovni, ktorá odpovedá súčasným možnostiam. Z tohto pohľadu musí teda vedieť nielen manipulovať s obrovským množstvom informácií, ale musí ich taktiež vhodne kombinovať a následne prijímať odpovedajúce rozhodnutia. Problematika vzdelávania v oblasti informatiky na Lekárskej fakulte UPJŠ v Košiciach je rozdelená systematicky do troch úrovní. Prvá úroveň predstavuje zvládnutie základov počítačovej gramotnosti. Každý študent preto absolvuje v prvom roku štúdia predmet Informatika, ktorý je povinný tak pre doktorské ako aj pre všetky bakalárske odbory. Obsahovou náplňou predmetu je pochopenie základov informačných technológií, zvládnutie práce s textovými editormi, tabuľkovými kalkulátormi, databázovým systémom, aplikáciami pre komunikáciu či orientovanie sa v informačných zdrojoch Internetu. Druhá úroveň je zameraná na zvládnutie základov matematicko-štatistického spracovania experimentálnych údajov, využitie štatistických aplikácií či pochopenie princípov činnosti u nás používaných ambulantných a nemocničných informačných systémov. Tu je taktiež zdôrazňovaná legislatívna stránka napríklad z pohľadu zdravotnej starostlivosti či ochrany spracovávaných údajov. Výučba uvedenej problematiky je vyučovaná v predmetoch Základy biomedicínskej štatistiky, Bioštatistika, Počítačová biometrika, Zdravotnícka a medicínska informatika vo verejnom zdravotníctve a Informačné systémy v zdravotníctve. Zvládnutie konkrétneho informačného systému je cieľom tretej úrovne. Jej zavedenie vyplynulo zo skúseností, že študenti po absolvovaní predchádzajúcich úrovní síce mali prehľad o možnostiach poskytovaných informačnými systémami, ale nevedeli ich dostatočne využiť v odbornej praxi. Preto v predmete Nemocničný informačný systém budú študenti pracovať počas celého semestra len na praktických úlohách, súvisiacich s tokom informácií o pacientoch ale aj informácií o činnostiach jednotlivých nemocničných oddelení. Realizácia výučby je formou modelových prípadov, kedy študent prechádza celou postupnosťou krokov s ktorými sa bude stretávať v klinickej praxi. Predmet bol nasadený do výučby odboru všeobecné lekárstvo. Od akademického roka 2008/2009 bude zaradený aj do výučby zubného lekárstva. Z obmenami zameranými na moduly v správe zdravotných sestier a špecializovaných pracovníkov je plánované jeho zaradenie aj do výučby magisterských študijných programov. Predmet Nemocničný informačný systém je orientovaný na zvládnutie znalostí potrebných pre vedenie zdravotnej dokumentácie v ambulanciách, lôžkových oddeleniach ako aj na operačných sálach. Výuková verzia Nemocničného informačného systému MEDEA bola inštalovaná v počítačovej učebni Lekárskej fakulty UPJŠ už v roku 1998. V tejto učebni prebiehala výučba s malými obmenami až do roku 2006. Počas týchto ôsmych rokov, postupne výpočtová technika učebne zastarávala a postupne prestávala vyhovovať potrebám súčasných požiadaviek. Preto sa začala výpočtová technika obmieňať v roku 2006 už boli všetky počítače nahradené novými. Rovnako bol dodaný aj nový server, na ktorom bola nainštalovaná najaktuálnejšia verzia Nemocničného informačného systému. Cieľom je aj naďalej rozširovať informačný systém o ďalšie moduly tak, aby boli jednak aktuálne a jednak aby sa s nimi mohli poslucháči, čo najviac oboznámiť. V budúcnosti plánujeme do výučby začleniť aj systém pre rádiodiagnostické pracoviská s nadstavbou PACSu. Vzhľadom na pozitívne ohlasy nemocničných zariadení, ktoré boli zahrnuté v roku 2006 do pripravovaného projektu regionálneho PACSu, je to smer, ktorý má svoje praktické klinické opodstatnenie a to nielen na úrovni Fakultnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach ale aj ďalších nemocníc ako sú napríklad Detská fakultná nemocnica v Košiciach, Východoslovenský onkologický ústav, Východoslovenský ústav srdcových chorôb, Letecká vojenská nemocnica či nemocnice, ktorých zriaďovateľom je Vyšší územný celok v Košiciach. Nad uvedenými dátami, ktoré by mali byť súčasťou výučbového procesu je samozrejme plánovaná anonymizačná vrstva. Jedná sa teda o uchovávanie PACS štúdií s popisom významných nálezov určených výlučne pre výučbu. Úspešná ukončenie rozbehnutých zámerov bude predstavovať už len krok k telemedicíne, ktorú na fakulte rozvíjame už z pohľadu klinického nasadenia, no rovnako ju presadzujeme aj v pedagogickom procese.

zpět na program konference MEFANET 2007...